Aikaisempina vuosina yritykset käyttivät blogeja myös markkinoinnissa, mutta onko aika ajanut jo blogien ohi? Tällä hetkellä on varsin luonnollista pitkien tekstien sijasta käyttää videoita sekä niiden avulla markkinoida tuotteita tai palveluita. Mutta mitä on TikTok markkinointi ja miten sitä tehdään?
Miten TikTok markkinointi aloitetaan
Jos idea on uusi, on aluksi hyvä perehtyä tarkemmin siihen, millaista sisältöä TikTokiin olisi järkevää tehdä. Siihen liittyy oma algoritminsa ja sen tunteminen on kaikkein tärkeintä, jotta TikTok markkinointi tehdään oikein heti alusta lähtien.
Jokainen sisältö on suunnattava sopivalle kohdeyleisölle siten, että se on kiinnostavaa, mutta toisaalta myös viihdyttävää. Sisällön pitää sopia kohdeyleisön mieltymyksille sekä tarjota heille jonkinlaista viestiä. Muuten markkinoinnista ei ole mitään hyötyä. Se on kuin mestarien liiga sarjataulukot, josta saa paljon informaatiota.
Tämän vuoksi sisältö on suunniteltava tarkasti. Sen pitää olla samaan aikaan sekä informatiivista että visuaalisista lähtökohdiltaan mielenkiintoista. Siitä ei kuitenkaan saa unohtaa yrityksen brändiä, joten noin 15-60 sekunnin spotit ovat kaikkein parhaimpia.
Tarvitseeko TikTok markkinointi oman strategian
Jokainen erilainen markkinointitapa tarvitsee oman strategian ja koska TikTok markkinointi poikkeaa totutusta varsin selvästi, siihen on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Jo blogipolku on korostanut sitä, että kohdeyleisö on tunnettavat tarkoin. On aivan sama, tehdäänkö markkinointia blogitekstinä vai TikTok -videona, on kyettävä luomaan sellaista sisältöä, jolla saadaan kohdeyleisö sitoutettua ja toisaalta sisältö myös puhuttelee näitä henkilöitä.
Tärkeä pointti on se, että yritys tuntee tarkoin tämän ryhmän mieltymykset sekä sen, mihin heidän kiinnostuksensa kohdistuu. Silloin jopa lyhyellä videolla voidaan huomioida oman brändin lisäksi kohderyhmän tarpeet.
Yleisöstä riippuen video voi olla humoristinen ja viihdyttävä omasta tärkeästä asiasta huolimatta.
Luovuutta videoiden tekemiseen
Koska TikTok markkinointi on varsin nopeaa ja hektistä, ei sitä voi tehdä ilman hyviä ideoita eikä samalla tavalla kuin kaikki muut tekevät. Tärkeintä on lyödä koko luovuus niin sanotusti peliin ja tuottaa brändin näköistä esitystä, mutta ei kuitenkaan yliampuvasti.
Erilaisia trendejä voi hyödyntää, se ei ole kiellettyä, mutta samalla ei saa unohtaa oman brändin merkitystä. Trendin ja brändin sulauttaminen yhteen onkin kaikkein haasteellisin tehtävä. TikTok markkinointi on haastavaa, mutta samalla se on erittäin tuottavaa.
Miksi TikTok markkinointi on kannattavaa
Monet yritykset ovat jo todenneet sen, että TikTok markkinoilla tavoitetaan varsinkin nuoremman sukupolven edustajat erittäin hyvin. Jos mietitään markkinoinnin kulurakennetta, niin tämä markkinointitapa on yksi halvimmista.
Niissä tilanteissa, jossa yrityksellä on varsin rajallinen markkinointibudjetti ja kohderyhmänä nuoremmat, kannattaa vakavasti harkita TikTokin käyttämistä markkinoinnissa. Sen avulla on mahdollista tavoittaa suurempikin yleisö. Se tuo omalle brändille tästä syystä lisää tunnettavuutta.
Pitääkö TikTok markkinointia seurata
Yksi tärkeimmistä tehtävistä hyvien videoiden tekemisen jälkeen, on seurata tarkemmin markkinointia. Se on tärkeää jo siksikin, että yritys pystyy arvioimaan, onko sisältö juuri sitä, mikä toimii parhaiten vai pitääkö sitä jollakin tavalla muuttaa.
Jos tarvitaan muutoksia, strategiaan kannattaa tehdä päivityksiä. TikTok markkinointi ei ole pelkästään sitä, että tehdään video ja sen jälkeen juttu voidaan unohtaa. TikTok tarjoaa muutamia analytiikan työkaluja, joiden avulla voi seurata käyttäjien vuorovaikutusta, videoiden katselumääriä sekä seuraajien kasvua.
Näiden työkalujen avulla suunnitelmaa on helppo muuttaa, jonka jälkeen kohdistaminen on vielä helpompaa. Kun löytää sopivan tavan toimia, on mukava seurata markkinoinnin onnistumista. Kohderyhmälle on tehtävä uutta materiaalia riittävän usein, jotta heidän mielenkiintonsa pysyy jatkossakin.