Youtube on nykyään yksi suosituimmista sisältöä jakavista medioista, ja se yhdistää valtavan määrän videoita saman palvelimen alle. Vuonna 2021 suomalaiset katsoivat Youtubea keskimäärin 35 minuuttia päivässä. Tämä määrä oli luonnollisesti kaikkein suurin nuorimmissa ikäluokissa. Parhaat Youtube-videot ovat saaneet valtavia katsojamääriä. Viime vuoden tilastojen osalta Youtube on paljastanut, että pelkästään suomalaisia videoita katsottiin huimat 266 miljoonaa kertaa.
Parhaat Youtube-videot onnistuvat koskettamaan katsojaa
Parhaat suomalaiset Youtube-videot edustavat monia erilaisia aihepiirejä ja teemoja, mutta niitä yhdistää yksi asia: kaikki videot koskettavat katsojaa. Ne herättävät katsojassa jonkun tunteen. Video voi nostaa esiin vaikkapa liikutusta, myötätuntoa, inspiraatiota, iloa tai se voi houkutella nauramaan. Tunteen laji on toissijainen. Tärkeintä on kokemus siitä, että katsoja tulee kosketetuksi ja unohtaa hetkeksi kaiken muun katsoessaan videota.
Aiheiden moninaisuuden havaitsee myös tarkastelemalla vuoden 2021 parhaiden Youtube-videoiden listaa. Suosituimmat videot olivat hyvin henkilökohtaisia ja kertoivat videon tekijöiden omien lasten kuolemista. Toisaalta listan kärkipäähän mahtui myös huumoria, kuten esimerkiksi Putous televisio-ohjelman sketsihahmojen videoita. Nämä kaikki videot herättivät katsojassa syviä tunteita, vaikka ne olivatkin keskenään hyvin erilaisia ja tunnereaktiot vaihtelivat syvästä surusta makeaan nauruun.
Ammattitaidolla tehdyt parhaat suomalaiset Youtube-videot
Kaukana ovat ne ajat, jolloin Youtubessa pärjäsi lähes pelkillä amatöörin otteilla. Nykyään parhaat Youtube-videot on toteutettu ammattitaidolla niin tekniikan kuin sisällönkin puolesta. Tämä ei tarkoita viimeisen päälle viilattuja videoita, sillä kotikutoisuus on Youtube-videoiden valtti. Kotikutoisuus ei kuitenkaan tarkoita hutaisten tai amatöörimäisesti kasaan kyhättyä kokonaisuutta. Videoilta vaaditaan koskettavuuden lisäksi oivaltavuutta ja oikeaa ajoitusta, joka onnistuu tilannetajun ansiosta.
Parhaat Youtube-videot ovat sellaisia, joiden tekijöillä on kirkkaana visio siitä, kenelle video on suunnattu, mistä sillä puhutaan ja miksi näin tehdään. Jos videolla yritetään tavoittaa vähän kaikkia ja jutustella joka aiheesta, lopputulos on hajanainen, eikä kiinnosta ketään. Jos videolla onnistuu tarttumaan ajankohtaiseen aiheeseen ja tuomaan siihen uuden näkökulman, katsojan kiinnostus on taattu.
Vloggaajat inspiroivat kulutustottumuksissa
Nykyään vloggaajat, eli Youtube-videoiden tekijät, ovat haluttuja yhteistyökumppaneita mainostajien keskuudessa. He tavoittavat oman kohderyhmänsä tehokkaasti ja pystyvät markkinoimaan erilaisia tuotteita ja kulutustottumuksia. Vloggaajia on toisinaan kritisoitu siitä, että he rohkaisevat esimerkillään kertakäyttökulutukseen. He voivat kuitenkin toimia myös eettisempien periaatteiden mukaan ja kertoa esimerkiksi siitä, kuinka on mahdollista kuluttaa vähemmän ja tilata vaikkapa hävikkiruokaa netistä. On vloggaajan valinta, millaisen viestin hän haluaa videoillaan välittää.
Moni suomalainen tubettaja onkin siirtynyt puhumaan kestävän kehityksen ja vastuullisen kuluttamisen puolesta. Esimerkiksi lentomatkailun, shoppailun ja ylipäänsä kestämättömien kulutustottumusten aika näyttäisi olevan ainakin osittain ohi. Sen sijaan videoilla puhutaan siitä, kuinka elämyksiä on mahdollista saada vähällä rahalla ja matkustamatta kauas.
Myös parhaat Youtube-videot unohtuvat vähitellen
Youtube on valtava inspiraation ja viihteen lähde. Se on myös palvelu, jonka sisältö uudistuu jatkuvasti. Paraskaan video ei kestä kovin kauan aikaa, vaan se korvataan seuraavilla videoilla hyvin pian. Vanhempi tuotanto painuu unohduksiin uuden tullessa tilalle. Mikäli kaipaa hieman pysyvämpää sisältöä, sitä tarjoavat videoiden sijaan esimerkiksi Suomen parhaat blogit, joista suosituimpia on pidetty jo vuosia.
Vaikka blogissa käytettäisiin kuvia, suuri osa tulkinnasta jätetään lukijan mielikuvituksen varaan. Sen sijaan Youtube-videoissa ensisijainen lähestymistapa on suoraviivainen katsominen, joka ei jätä kuvittelulle tilaa. Blogeissa korostuu asioiden ilmaiseminen kirjallisesti, Youtubessa visuaalisesti.
Blogit ja Youtube eivät luonnollisestikaan sulje toisiaan pois kuluttajan näkökulmasta, vaan rikastuttavat hänen kokemustaan sosiaalisessa mediassa. Parhaimmillaan some näyttää erilaisia välähdyksiä maailmasta ja monenlaisista tavoista elää siellä. Tämä puolestaan lisää ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta. Parhaat Youtube-videot opettavat jotakin tärkeää ihmisenä olemisesta, vaikka ne ensi silmäyksellä näyttäisivät olevan vain pelkkää viihdettä ilman mitään sanomaa.